Durft u uw incassobureau 'weg” te automatiseren?

Bijgewerkt op: 13 jul.

Het werk dat een incassobureau uitvoert bestaat uit weinig meer dan het uitvoeren van een serie handelingen om openstaande vorderingen geïncasseerd te krijgen. Met de software oplossingen van Incassotool kunt u de inschakeling van een incassobureau tot een absoluut minimum beperken. Durft u uw incassobureau “weg” te automatiseren?



Wat doet een incassobureau eigenlijk?


Wilt u uw incassobureau vervangen, dan moet u eerst kijken naar hun taken. Administreren, rapporteren, risico’s inschatten en goed klantcontact voeren zijn de belangrijkste eisen aan een incassobureau. Een incassobureau speelt daarmee een belangrijke rol voor de financiële gezondheid van haar opdrachtgevers. Maar aan een incassobureau hangt een prijskaartje… en die is niet beperkt tot een kostensegment… het kan ook de klantrelatie schade berokkenen. De vraag die wij u willen stellen is: Zou u nog een incassobureau inschakelen als u alles zelf zou kunnen incasseren, zonder dat u daarvoor extra mensen nodig hebt? En tegen een fractie van de kosten die u normaal betaald aan uw incassobureau?


De werkzaamheden van een incassobureau zijn grotendeels al geautomatiseerd, dus waarom zou u die niet in uw eigen processen opnemen?


Het is u misschien opgevallen dat in de recente jaren veel van de acties van een incassobureau volledig zijn geautomatiseerd. Daar wordt software voor gebruikt.


Het inschatten van risico’s of het voeren van klantcontacten zijn ook zaken die veelal geautomatiseerd gebeuren. De debiteur wordt bij invoering in het klantensysteem tegenwoordig automatisch beoordeeld. En vervolgens worden uw klanten benaderd per post, mail, sms, en whats-app. Met toevoeging van betaallinkjes om de betaling makkelijk te kunnen doen. Op zich een charmante oplossing, maar wel een beetje jammer dat uw klant dan geconfronteerd wordt met een kostenverhoging, namelijk de incassokosten.


Met de software-oplossingen van die tegenwoordig mogelijk zijn is dit voortaan binnen uw interne processen beschikbaar.


Tegenwoordig heeft nagenoeg iedereen een smartphone op zak. Stuur uw klant een e-mail, sms of geautomatiseerd telefoongesprek vanuit een geagendeerde ‘workflow’ en het klantcontact is gelegd. Voeg daar onze slimme functionaliteiten aan toe en u behaalt hetzelfde resultaat als een incassobureau dat zou doen, maar tegen een veel lagere kostprijs en zonder dat u de klantrelatie onder druk zet.


En het vreemde ogen dwingen principe dan?


De meeste klanten die na een aantal aanmaningen de rekening niet betalen, kunnen dit in de meeste gevallen gewoon even niet ineens. Ze willen dit dus wel, maar ze durven u misschien niet te benaderen om te vragen om een regeling… misschien zijn ze te trots…of schamen ze zich… of willen ze daar liever gewoon niet over praten. Of misschien willen ze wel praten maar zien ze er tegen op om lang in de wacht te staan aan de telefoon. Of misschien biedt een schuldeiser helemaal niet de mogelijkheid om in delen te betalen.


Wat de reden ook is, de kern is steeds dat men wel wil betalen, maar dat niet (ineens) kan. Dat wordt niet anders als er vreemde ogen bij komen kijken. Wel wordt het dan erger, want er komen kosten bij.

Hoe lost u dit dan op? Door uw klanten in staat te stellen dat ze zélf kunnen instellen dat ze hun rekening een keer in delen willen betalen. En dan hoeven ze die incassokosten niet te betalen, hooguit wat administratiekosten omdat u wat meer betalingen moet verwerken. U blij, uw klant blij.